Facebook także dla biznesu

Facebook także dla biznesu

Brief.pl / Wiedza

Grzegorz Miecznikowski z agencji LEWIS PR, opowiada jak używa Facebooka w komunikacji B2B.

-

Facebook jest idealnym narzędziem do komunikacji marki. Nie powinno się go ignorować w komunikacji biznesowej. Oto kilka powodów:

  • 46 proc. użytkowników Facebooka ma więcej niż 45 lat, co świadczy o tym że portal przestał być tylko rozrywką dla nastolatków.

  • Facebook w Polsce ma prawie 15 milionów real users (raport PBI/Gemius – lipiec 2013). Są tam też managerowie, sprzedawcy, szefowie działów – osoby podejmujące decyzje biznesowe.

  • Według najnowszego raportu firmy doradczej Vivaldi Partner Group, 90 proc. zakupów robionych jest pod wpływem rekomendacji i opinii w social media.

  • 49 proc. profesjonalistów używa do przeglądania internetu urządzeń mobilnych, a Facebook nadal wiedzie prym w marketingu mobilnym i dostosowaniu swojego portalu do możliwości smartfonów i tabletów.

  • Według raportu Vivaldi Partner Group 41 proc. firm, które używa Facebooa do komunikacji biznesowej pozyskało z tego kanału nowych klientów.

  • Statystyki fan page’a mówią wiele o pozyskanych fanach, ich zaangażowaniu i zainteresowaniu produktem, co pozwala na szybką optymalizację działań i strategii komunikacji, a tym samym zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.

  • Wiele decyzji biznesowych i zakupowych podejmowanych jest pod wpływem impulsów i emocji. Facebook pomaga zbudować więź z fanami, wytworzyć efekt aureoli, co korzystnie wpływa na decyzje o zakupie produktu czy usługi.

 

Trudniej, ale opłacalnie

Facebook jest nadal niedocenianym narzędziem w komunikacji B2B. Portal niskim nakładem finansowym pozwala zmniejszyć dystans między firmą a potencjalnym klientem, wpłynąć na jego decyzję, ale także zdobyć potrzebne recenzje produktu, które korzystnie wpłyną na decyzje o wyborze właśnie twojej firmy. Co zrobić, żeby komunikacja B2B na Facebooku była efektywna? Jest to trochę podchwytliwe i trudniejsze niż w przypadku firm B2C. Wchodząc na Facebooka nie myślimy przecież o nim jak o narzędziu biznesowym. Jednak kiedy już nam się uda odpowiednio wykorzystać ten portal, na pewno tego nie pożałujemy. Kluczem jest odpowiedni dobór treści i strategia.

 

Wszystko zależy od treści

Na samym początku musisz odpowiedzieć na pytanie jak chcesz się komunikować i kto jest twoim klientem. Mikrotargetowanie przekazu jest odpowiednią techniką. Zawęź grupę odbiorców i do nich skieruj fan page. Pamiętaj, że nie zawsze większy znaczy lepszy. Ważniejsze jest zaangażowanie oraz rezultaty.

Na swojej stronie zamieszczaj angażujące posty, które zachęcą fanów do dyskusji. Pytaj, uzyskuj odpowiedzi, ale także sam się angażuj. Nagradzaj polubieniami ciekawe wypowiedzi, dopytuj, ale sam też odpowiadaj na pytania, które będą zadawać ci fani, czy to przez prywatne wiadomości, czy też zamieszczając je na twojej tablicy.

Większość użytkowników Facebooka szuka na nim w pierwszej kolejności rozrywki. Ale drugą rzeczą pożądaną przez twoich fanów są informacje. Zamieszczaj więc na swojej stronie porady, linki do ciekawych artykułów, krótkie komentarze eksperckie dotyczące branży, w której działasz czy oferowanego przez Ciebie produktu. Aby zwiększyć zaangażowanie fanów, a także przekonać ich do twojej usługi czy produktu możesz zrobić konkurs, w którym do wygrania będzie demo twojego produktu. Dzięki temu zyskasz także potrzebne opinie i rekomendacje, oczywiście jeśli zachęcisz fanów do podzielenia się nimi na twoim fan page’u.

 

Sprzedaż niebezpośrednia

Pamiętaj, że twoja strona nie może być używana jako kanał służący do nachalnego promowania firmy i jej usług. Tego w social media nikt nie kupuje. Nie traktuj Facebooka także jak biura prasowego, wrzucając suche informacje prasowe. Robiąc te rzeczy ludzie uznają, że nie masz im do zaproponowania nic ciekawego jeśli chodzi o treści i zamiast przybliżyć ich do marki, odepchniesz. Co można zrobić? Jeśli, np. twoja firma wybiera się na targi napisz o tym, ale zapytaj też czy będzie ktoś z twoich fanów. Potem zamieść zdjęcie, jak przygotowujesz swoje stoisko.

Także rzeczy, które dzieją się wewnątrz firmy zawsze pomagają zaangażować pozytywnie fanów i przybliżyć ich do twojego brandu. Twój pracownik obronił pracę magisterską? Pochwal go, i pogratuluj za pomocą firmowego fan page. Inny zdobył prestiżową nagrodę? Wrzuć jego zdjęcie ze statuetką. Dzięki takim działaniom firma przestaje być anonimowa, a staje się bardziej wiarygodna i bliższa fanom.

 

Firmy boją się Zuckerberga

Większość firm nie postrzega Facebooka jako narzędzia B2B, także dlatego, że co chwila wprowadzane są na niego zmiany - nowe opcje czy możliwości, których trzeba się uczyć na nowo. Jedynym rozwiązaniem jest po prostu śledzić te zmiany i wykorzystywać je do celów firmowych. Choć wszyscy obawiali się w ubiegłym roku timeline’a na fan page’ach, dał on niesamowitą możliwość opowiedzenia historii marki każdej firmie. Nie należy bać się też fanów i kryzysów. Użytkownicy Facebooka są otwarci na treści, Ty też bądź. Nie ograniczaj komunikacji do postu, ale także bierz udział w dyskusjach i odpisuj na pytania czy uwagi. Zrobiłeś literówkę i ktoś się z niej śmieje? Nie kasuj posta, wykorzystaj go do nawiązania rozmowy. Przyznaj się do błędu i też pośmiej z siebie.

 

Houston, mamy Facebooka!

Nie jesteś pewien jak prowadzić fan page firmowy? Nie martw się. Właśnie dla ciebie stworzyliśmy konkurs „Houston, mamy start-up”.

Nagrodą w konkursie dla zwycięskiej firmy jest półroczna obsługa przez LEWIS PR (od grudnia 2013 do maja 2014). Dodatkowo portal PRoto.pl ufundował dla zwycięzcy pakiet szkoleń e-learningowych, który obejmuje tematy: Kontakt z dziennikarzami - Relacje z mediami”, “Autoprezentacja, przekaz pozawerbalny”, “Prawo autorskie i prasowe w PR”, “Etyka w PR”, “Mierzenie efektów działań PR”. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest wysłanie na adres konkurs@lewispr.com linku do wideo zamieszczonego w serwisie YouTube, na którym właściciele start-upu w niebanalny sposób, w ciągu jednej minuty, opowiedzą dlaczego właśnie to ich firma powinna wygrać obsługę PR-ową i jakie korzyści społeczne lub biznesowe niesie ze sobą proponowany przez nią produkt lub usługa. Zgłoszenia będą przyjmowane 31 października 2013 roku.

Więcej informacji o konkursie oraz regulamin na http://lewispr.pl/News/Houston,-mamy-start-up!.aspx.

Jesteśmy także na Facebooku: https://www.facebook.com/pages/Houston-mamy-start-up/640144309337210.

Tagi:

facebook b2b

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.