Brudny zysk - raport

Brudny zysk - raport

Brief.pl / Wiedza

Według opublikowanego przez Fundację CentrumCSR.PL raportu pt. "Brudny zysk. Jak korporacje, banki i fundusze inwestycyjne czerpią zyski z łamania praw człowieka", największe europejskie grupy finansowe ponoszą pośrednią odpowiedzialność za liczne przypadki naruszeń praw człowieka i zniszczenia środowiska naturalnego w Krajach Rozwijających się. Banki i fundusze inwestycyjne nie analizują swojego portfolio pod kątem kontrowersyjnych inwestycji, ryzykując tym samym swoją reputację, a brak regulacji prawnych w tym zakresie pozwala im pośrednio czerpać zyski z pracy przymusowej, nielegalnych wysiedleń, eksportu broni do krajów objętych embargiem czy też spekulować cenami żywności.

-

Raport opisuje kontrowersyjne praktyki których dopuszczają się najbardziej znane korporacje wydobywcze (np. Rio Tinto, BHP Billiton, Barrick Gold), zbrojeniowe (General Dynamics, EADS), firmy z branży elektronicznej (Samsung, Foxconn, Flextronics) czy odzieżowej (H&M). Tłumaczy, w jaki sposób i na jaką skalę działania tych firm finansują grupy finansowe takie jak Allianz, ING, BNP Paribas, Commerzbank, Deutsche Bank i UniCredit.

Publikując raport, chcemy zwrócić uwagę na poważny problem zaniechań, których dopuszczają się instytucje finansowe, ignorując temat ochrony praw człowieka i środowiska naturalnego - mówi Grzegorz Piskalski, dyrektor Fundacji CentrumCSR.PL.  Jestem przekonany, że gdyby banki i fundusze inwestycyjne stawiały pewne minimalne wymagania etyczne swoim partnerom biznesowym, można by uniknąć wielu szczególnie drastycznych przypadków łamania praw pracowniczych czy dewastacji środowiska naturalnego w Azji, Afryce czy Ameryce Łacińskiej - komentuje Grzegorz Piskalski, Dyrektor Fundacji CentrumCSR.PL.

Brazylijska firma Vale prowadzi kopalnię węgla w Moatize w Mozambiku, jedną z największych w Afryce. W związku z jej rozbudową, jak dotąd przesiedlono 1300 rodzin, którym nie zostały zapewnione godne warunki życia. Sprzeciwiający się działaniom firmy przedstawiciele lokalnych społeczności spotkali się z groźbami i szykanami. W 2012 r. internauci z całego świata uznali Vale w plebiscycie Public Eye Awards za najgorszą firmę na świecie. Niemiecki Allianz jest zaangażowany w Vale na kwotę co najmniej 700 mln EUR, a francuskie BNP Paribas na co najmniej 400 mln EUR.

Flextronics, jeden największych producentów elektroniki na świecie (pracuje na zlecenie m.in. Cisco, IBM, HP, Dell, Motorola, Apple) poprzez agencje pracy tymczasowej w swoich malezyjskich fabrykach zatrudnia wielu migrantów z krajów takich jak Bangladesz, Nepal, Kambodża czy Birma. Aby zdobyć pracę, są oni zmuszani do płacenia nielegalnych prowizji, które wpędzają ich w długi. Nie otrzymują kopii umów o pracę, rekwirowane są ich paszporty. Pracują 6 dni w tygodniu po 12 godzin, opóźnienia w wypłatach sięgają pół roku, nie wypłacane są nadgodziny. Związki zawodowe są zwalczane, a kobiety w ciąży wyrzucane z pracy. Na koniec 2012 roku ponad 120 mln EUR zainwestował w Flextronics bank BNP Paribas.

Jestem zaskoczony, że europejskie instytucje finansowe, takie jak BNP Paribas, Deutsche Bank czy KBC, ryzykują swoją reputację inwestując w firmę Flextronics, która w sposób oczywisty przyczynia się do łamania podstawowych standardów praw człowieka - mówi Tadeusz Joniewicz, ekspert Fundacji CentrumCSR.PL. W mojej opinii, banki te powinny wymóc na firmie Flextronics poprawę warunków pracy, lub po prostu wycofać z niej swoje udziały. Klienci indywidualni muszą mieć pewność, że ich środki ulokowane w bankach nie przyczyniają się do kontrowersyjnych inwestycji" - dodaje Joniewicz.

 

Elektroniczną wersję Raportu "Brudny zysk" oraz materiały dodatkowe można pobrać na stronie http://www.centrumcsr.pl/publikacja-raportu-brudny-zysk-informacja-prasowa/.

Tagi:

brudny zysk

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.