Polski rynek e-commerce jest dynamiczny

Polski rynek e-commerce jest dynamiczny

Brief for Poland / Ludzie

Na pytania odpowiada Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca w Groupon Polska

-

Jak obecnie wygląda sytuacja na rynku tzw. zakupów grupowych w Polsce vs na innych rynkach?

Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca, Groupon Polska: Polski rynek jest jednym z bardziej dynamicznych rynków e-commerce w Europie i na świecie, a polski Groupon znajduje się w pierwszej dziesiątce największych serwisów zakupów grupowych w skali globalnej.

Groupon Polska – uwzględniając oferty lokalne w 33 największych miastach oraz ogólnopolskie oferty turystyczne i produktowe – prezentuje każdego dnia 50-80 premierowych ofert, które docierają już do co drugiego użytkownika sieci w naszym kraju. W skali miesiąca wprowadzamy nawet 2500 nowych ofert.

W kwietniu br., równolegle z naszymi drugimi urodzinami, świętowaliśmy pierwszy miliard oszczędności, jakie poczynili polscy klienci za zakupach w serwisie Groupon. Dynamikę wzrostu dobrze ilustruje fakt, że aż 2/3 tej sumy przypada na kilkanaście ostatnich miesięcy. Zwiększyła się również różnorodność prezentowanych ofert, myślimy także o segmentacji rynku, na przykład poprzez wprowadzenie marki Groupon Premium z ekskluzywnymi ofertami zarezerwowanymi dla naszych stałych i aktywnych klientów.

Czy udało się zrealizować deklarowaną wcześniej zmianę proporcji usług i produktów w Państwa ofercie na rzecz tych drugich? Innymi słowy, czy Polacy , a także inne kraje, przekonali się do kupowania w tym modelu nie tylko usług?

Jak najbardziej plany te udało się zrealizować z nawiązką. W kwietniu 2011 roku zadebiutował Groupon Travel z ofertami turystycznymi, zaś dwa miesiące później uruchomiliśmy Groupon Shopping z ofertami produktowymi i usługami dostępnymi w całym kraju. Mamy więc trzy bardzo silne linie biznesowe, doskonale działające zarówno w naszym kraju, jak i globalnie. Po niewiele ponad roku działalności sama sprzedaż produktów przyniosła w skali globalnej 1,5 mld dolarów przychodu.

Która oferta 2012 roku cieszyła się największym zainteresowaniem na polskim rynku?
Do niedawna jeszcze sprzedażowym rekordem na rynku zakupów grupowych w Polsce była propozycja śląskiego wesołego miasteczka, która znalazła blisko 30 tysięcy nabywców. Równie dużym zainteresowaniem cieszyły się również oferty sieci drogerii Yves Rocher, do których kupony zniżkowe kupiło ponad 10 tysięcy klientów. Groupon okazał się być także całkiem ciekawym kanałem sprzedaży i promocji dla teatrów – Och Teatr czy Teatr Capitol sprzedały za naszym pośrednictwem już po kilkanaście tysięcy biletów. Nowy, absolutny rekord sprzedażowy ustalony został na przełomie października i listopada – w ciągu zaledwie kilku dni sprzedaliśmy blisko 100 tysięcy biletów do kin Cinema City.

 

Jakie jest zainteresowanie korzystaniem z oferty Groupona za pośrednictwem aplikacji mobilnej? Jakie dodatkowe możliwości oferuje ta wersja?
Na rynku północnoamerykańskim, będącym dla nas punktem odniesienia, już co trzeci kupon nabywany jest za pomocą urządzeń mobilnych. Europa nieco wolniej adaptuje nowe rozwiązania, choć i tutaj mamy dużo do zaoferowania. Nasze aplikacje mobilne dostępne są na systemy operacyjne Android, iOS, Windows Phone i Symbian. Za ich pośrednictwem możemy przeglądać, kupować i realizować oferty w dowolnym miejscu, bez konieczności używania komputerów czy drukowania kuponów. Mamy także rozwiązania mobilne dla partnerów. Za pomocą prostej w obsłudze aplikacji mogą bezprzewodowo skanować kody znajdujące się na kuponach lub ekranach smartfonów i automatycznie rozliczać płatności.

Czy kategoria zakupów grupowych nadal będzie rosła, czy też internauci rezygnują z tej formy zakupów na rzecz innego trendu lub modelu?
Na rynku zawsze będą klienci chcący zapłacić mniej za pełnowartościową usługę czy dobry produkt oraz zawsze będą przedsiębiorcy poszukujący skutecznego narzędzia dotarcia do nowych klientów. Groupon przekroczył właśnie liczbę 200 mln subskrybentów naszych codziennych newsletterów, z czego aktywnie dokonuje zakupów blisko 40 mln. Z roku na rok przybywa nam zarówno klientów, jak i partnerów.


W Polsce dostarczymy wkrótce naszym klientom nowego impulsu zachęcającego do zakupów na Grouponie - Smart Deals. Jest to inteligentny, stale uczący się algorytm, który m.in. w oparciu o analizę danych użytkownika oraz historię przeglądanych i kupowanych przez niego ofert, tworzy spersonalizowany, unikalny profil i to na jego podstawie dobierane są zawarte w newsletterze oferty. Jest to rozwiązanie pożądane przez klientów, ale i korzystne dla naszych partnerów biznesowych, otwierające przed nimi możliwość targetowania ofert na niespotykaną dotąd skalę i zdecydowane zwiększenie i tak wysokiej już skuteczności kampanii przygotowywanych wspólnie z serwisem.
 

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.