Jestem dumny z Polski!

Jestem dumny z Polski!

Brief for Poland / Ludzie

Dr Leszek Czarnecki, jeden z najbogatszych Polaków, twórca i właściciel Noble Banku, który ufundował powołanie Programme on Modern Poland na Uniwersytecie Oksfordzkim, opowiada dlaczego wsparł taką inicjatywę.

-

Dr Leszek Czarnecki, jeden z najbogatszych Polaków, twórca i właściciel Noble Banku, który ufundował powołanie Programme on Modern Poland na Uniwersytecie Oksfordzkim, opowiada dlaczego wsparł taką inicjatywę, i co ona może oznaczać dla polskich przedsiębiorców, biznesmenów, a także dla naszego kraju.


Dlaczego zdecydował się Pan na sfinansowanie wieloletniego Programu Studiów o Współczesnej Polsce na Uniwersytecie Oksfordzkim?


Jestem dumny z Polski i czuję się zobowiązany, by zrobić coś dla niej. Dla takich ludzi, jak ja, zaangażowanie społeczne i finansowanie inicjatyw ważnych dla kraju to z jednej strony sposób, by powiedzieć „Dziękuję” ludziom, dzięki którym żyjemy w wolnej Polsce i możemy budować biznesowy kapitał, z drugiej zaś, przed moim pokoleniem stoi dziś wielkie wyzwanie: wykorzystanie wolności, którą dostaliśmy i sprawienie, by Polska zrobiła kolejne kroki naprzód – rozwijała się coraz szybciej, była coraz bardziej konkurencyjna. Wierzę, że prywatny kapitał ma poważne zobowiązanie wobec Polski, w której dzięki przemianom mieliśmy szansę budować swoje biznesowe przedsięwzięcia.


Polska znajduje się dziś w wyjątkowym punkcie. Możemy być dumni z tego, jak wiele udało nam się osiągnąć. Jesteśmy dziś silnym graczem w Europie, mamy dynamicznie rosnącą gospodarkę, lepiej niż pozostali radzimy sobie z kryzysem. Polska jest symbolem konstruktywnych przemian i rozwoju, ważnym i cenionym partnerem. Nadrobiliśmy już dużą część tego, co było do nadrobienia. Dogoniliśmy peleton. Mamy potencjał i energię, by sięgać wyżej. To jest czas dla Polski.


Ten moment trzeba wykorzystać. Prywatny kapitał ma tu do odegrania bardzo ważną rolę, bo może przyspieszyć rozwój, a przede wszystkim sfinansować rodzaj projektów, na które nie zawsze znajdują się pieniądze w budżecie, a które są kluczowe dla budowy kapitału społecznego – innowacje, kulturę, sztukę, nowoczesną edukację.


Wierzę, że dzisiejszy potencjał – przedsiębiorczość, doświadczenie gospodarczej transformacji i dynamiczny rozwój biznesu – są, obok wyjątkowej historii, największą siłą Polski. To jest właśnie Polska, którą warto pokazywać światu. Od lat szczególnie bliskie są mi projekty promujące przedsiębiorczość i inspirujące aktywnych młodych ludzi do rozwoju.
Program Studiów o Współczesnej Polsce na Oksfordzie dopełnia tę filozofię – poza inwestowaniem wewnątrz w rozwój, powinniśmy inwestować także w promocję kraju zagranicą.


Jakie korzyści dla polskich przedsiębiorców, biznesmenów, ale także dla Polski mogą wypłynąć dzięki tym studiom?


Powstanie Programme on Modern Poland na Uniwersytecie Oksfordzkim to przełomowe wydarzenie dla budowy pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Dziś o pozycji międzynarodowej kraju – sukcesie gospodarczym czy politycznym – decyduje w dużym stopniu jego wizerunek. To on ma wpływ na siłę Polski w międzynarodowych negocjacjach, jej potencjał w przyciąganiu nowych inwestycji, rozwijaniu eksportu, współpracy naukowej.

Polska, choć pod względem PKB plasuje się wysoko, w rankingach rozpoznawalności wypada niestety wciąż nieproporcjonalnie nisko. Kojarzy się – niesłusznie – głównie poprzez pryzmat swojej trudnej historii. Polskie Studia na Oksfordzie to odpowiedź właśnie na to wyzwanie. To przyszła kuźnia „ambasadorów współczesnej Polski” – miejsce, gdzie przyszli liderzy i decydenci z całego świata, specjaliści w dziedzinach ekonomii, polityki czy stosunków międzynarodowych będą mogli zdobyć wiedzę na temat naszego kraju, a przede wszystkim zbudować z nim relacje. Przyszli ministrowie spraw zagranicznych krajów na całym świecie, ale też przyszli decydenci gospodarczy, polityczni itp., poznają Polskę jako dynamicznego lidera regionu, jedno z najsilniejszych państw UE, nie tylko od strony trudnej historii... To szansa na postawienie Polski na nowo na mapie. Dzisiejsi studenci Oksfordu to przyszli liderzy, dlatego program będzie bardzo skutecznym narzędziem promowania Polski w kręgach, które mogą być kiedyś kluczowe dla budowy relacji gospodarczych i politycznych.


Na podniesieniu świadomości dotyczącej Polski oraz zwiększeniu jej atrakcyjności w oczach międzynarodowych decydentów, zarówno społeczeństwo, jak i biznes skorzystają w sposób oczywisty. Kraj postrzegany jako silny partner i dynamiczna gospodarka ma znacznie większe szanse na zainteresowanie inwestorów, współpracę gospodarczą, rozwój eksportu, innowacji i nauki.

 

Rozmawiała Katarzyna Gembalik-Kinas

 

Wywiad został opublikowany w magazynie "Brief" (nr 158/159)

Zobacz inne polecane artykuły

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

Brief.pl / Aktualności

Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery
Efektywność sponsoringu TV na przykładzie e-commerce. Wywiad z Jackiem Szymczykiem, Discovery

W jaki sposób sponsoring telewizyjny przekłada się na sprzedaż e-commerce? Czy pogłoski o śmierci telewizji są przesadzone? O tych i innych aspektach telewizji XXI wieku podczas tegorocznej konferencji tvday rozmawialiśmy z Jackiem Szymczykiem, ad sales director Discovery w Polsce.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.