Niewidoczny design

Niewidoczny design

Brief.pl / Ludzie

Janusz Kaniewski - projektant, doradca prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, jeden z 50 najbardziej kreatywnych wg „Briefu” w polskim biznesie i nasz felietonista

-

Coraz częściej i intensywniej pracuje Pan dla polskich marek. Czy podejście takich firm, jak Koło czy PKN Orlen, jest zbliżone do tego, jak do roli projektowania w biznesie podchodzą klienci za granicą?

Janusz Kaniewski: Te dwie wymienione firmy to wielkie, nowocześnie zarządzane przedsiębiorstwa, a ich wypracowane procedury nie różnią się zasadniczo od tych zagranicznych… Jeśli chodzi o rolę projektanta, to, o ile drobni i starsi przedsiębiorcy podchodzą do niej z ostrożnym przymrużeniem oka, o tyle duże korporacje traktują go jako jedno ze skutecznych narzędzi biznesowych, jak marketing czy reklamę.

Może tylko z zastrzeżeniem, że w Niemczech brief dla projektanta przygotowywany jest, a następnie wręczany przez zarząd kolektywnie i definitywnie, a w Polsce ewoluuje w trakcie pracy nad projektem i uzależniony jest od personalnych, zmiennych decyzji kolejnych członków zarządu, co wydłuża proces projektowania.

Czy w każdej branży istnieje potrzeba współpracy z projektantami? Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że projekt dotyczy wyglądu lodówki, telefonu czy samochodu. A jak myślimy na polskim rynku o innych aspektach projektowania, jak np. doświadczenia związanego z marką, opakowania czy tzw. usability produktu bądź usługi?

Każda branża korzysta z usług projektanta. Nawet tak abstrakcyjna dla Kowalskiego firma, jak Grupa Azoty postarała się o zmianę logo i kampanię na billboardach, by w jego oczach ocieplić arcyważną, ale kompletnie niezrozumiałą akcję konsolidacji Grupy. Boeing nie dopuszcza designerów do projektowania zewnętrznej powłoki Dreamlinera, aby ich fantazje nie zepsuły efektu wypracowanego przez inżynierów od aerodynamiki. Ale już we wnętrzu „zabarykadowali się” designerzy i wymusili na inżynierach większe okna.

Fotele w pociągu muszą być nie tylko ładne, ale przede wszystkim ergonomiczne, trwałe, łatwe do czyszczenia, „wandaloodporne”, lekkie, tanie, modularne, łatwe do składowania w magazynie, a elementy konstrukcji powinny uniemożliwić umieszczenie ładunku wybuchowego. To wszystko to jest design, choć niewidoczny dla konsumenta. Paradoksalnie, na rynku polskim najbardziej świadome są te właśnie „niewidoczne" firmy, najkrócej zaś żyją efemeryczni bohaterowie jednosezonowego hitu.

Janusz Kaniewski - projektant, doradca prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, jeden z 50 najbardziej kreatywnych wg „Briefu” w polskim biznesie i nasz felietonista.

 :: :: 

Cały wywiad mozna przeczytać w lutowym wydaniu "Briefu" dostepnym w wersji tradycyjenj oraz na tablety.

Darmowe wydanie można pobrać stąd:

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.optizenlabs.brief

oraz

http://itunes.apple.com/pl/app/brief/id413694021?mt=8


 

Zobacz inne polecane artykuły

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

Brief.pl / Aktualności

Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie
Ruszyły zgłoszenia do 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie

7 lat, blisko 300 firm i ponad 400 laureatów. Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie to najstarsza, bo trwająca już 7. rok inicjatywa, która pomaga budować i promować segment innowacyjnego oraz kreatywnego biznesu w Polsce. Jej celem jest porządkowanie rynku oraz otwieranie przed przedsiębiorcami możliwości networkingowych i biznesowych. W tym roku, przy okazji 7. urodzin, ranking doczekał się kilku zmian...

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Brief.pl / Aktualności

Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia
Już ponad 3000 osób pobrało aplikację Quertes. Łączy ich miłość do domowego jedzenia

Na czym polega aplikacja Quertes? To zupełnie nowe spojrzenie na dzielenie się. Przypadki AirBnB czy Ubera pokazują, że ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Odchodzimy od sztywnych reguł, a ludzie chcą wykorzystywać i monetyzować swoje umiejętności. Na tej zasadzie powstała aplikacja Quertes, miejsce które łączy ludzi gotujących prywatnie tymi, którzy chcą przełamać rutynę i zjeść coś nowego, pysznego i domowego. Pobierając darmową aplikację ludzie gotujący prywatnie w domach mogą sprzedać to, co przygotują, a Foodies mają możliwość kupienia domowego jedzenia.

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Magazyn / Aktualności

Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?
Czym jest marketing afiliacyjny i dlaczego warto go poznać?

Marketing afiliacyjny, jako rodzaj działań marketingowych online, powinna znać każda duża i średnia firma, prowadząca aktywną sprzedaż w sieci. Stwarza on optymalne warunki do promocji produktów i usług, zapewniając jednocześnie dodatkowe korzyści, wynikające ze współpracy z siecią afiliacyjną. Choć zainteresowanie nim stale wzrasta, wciąż nie wszyscy mają świadomość istnienia tego rozwiązania i nie dla wszystkich jest ono zrozumiałe. Czym zatem jest afiliacja i kto powinien z niej skorzystać?