wp - grudzien 2016

Niewidoczny design

Niewidoczny design

Brief.pl / Ludzie

Janusz Kaniewski - projektant, doradca prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, jeden z 50 najbardziej kreatywnych wg „Briefu” w polskim biznesie i nasz felietonista

-

Coraz częściej i intensywniej pracuje Pan dla polskich marek. Czy podejście takich firm, jak Koło czy PKN Orlen, jest zbliżone do tego, jak do roli projektowania w biznesie podchodzą klienci za granicą?

Janusz Kaniewski: Te dwie wymienione firmy to wielkie, nowocześnie zarządzane przedsiębiorstwa, a ich wypracowane procedury nie różnią się zasadniczo od tych zagranicznych… Jeśli chodzi o rolę projektanta, to, o ile drobni i starsi przedsiębiorcy podchodzą do niej z ostrożnym przymrużeniem oka, o tyle duże korporacje traktują go jako jedno ze skutecznych narzędzi biznesowych, jak marketing czy reklamę.

Może tylko z zastrzeżeniem, że w Niemczech brief dla projektanta przygotowywany jest, a następnie wręczany przez zarząd kolektywnie i definitywnie, a w Polsce ewoluuje w trakcie pracy nad projektem i uzależniony jest od personalnych, zmiennych decyzji kolejnych członków zarządu, co wydłuża proces projektowania.

Czy w każdej branży istnieje potrzeba współpracy z projektantami? Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że projekt dotyczy wyglądu lodówki, telefonu czy samochodu. A jak myślimy na polskim rynku o innych aspektach projektowania, jak np. doświadczenia związanego z marką, opakowania czy tzw. usability produktu bądź usługi?

Każda branża korzysta z usług projektanta. Nawet tak abstrakcyjna dla Kowalskiego firma, jak Grupa Azoty postarała się o zmianę logo i kampanię na billboardach, by w jego oczach ocieplić arcyważną, ale kompletnie niezrozumiałą akcję konsolidacji Grupy. Boeing nie dopuszcza designerów do projektowania zewnętrznej powłoki Dreamlinera, aby ich fantazje nie zepsuły efektu wypracowanego przez inżynierów od aerodynamiki. Ale już we wnętrzu „zabarykadowali się” designerzy i wymusili na inżynierach większe okna.

Fotele w pociągu muszą być nie tylko ładne, ale przede wszystkim ergonomiczne, trwałe, łatwe do czyszczenia, „wandaloodporne”, lekkie, tanie, modularne, łatwe do składowania w magazynie, a elementy konstrukcji powinny uniemożliwić umieszczenie ładunku wybuchowego. To wszystko to jest design, choć niewidoczny dla konsumenta. Paradoksalnie, na rynku polskim najbardziej świadome są te właśnie „niewidoczne" firmy, najkrócej zaś żyją efemeryczni bohaterowie jednosezonowego hitu.

Janusz Kaniewski - projektant, doradca prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, jeden z 50 najbardziej kreatywnych wg „Briefu” w polskim biznesie i nasz felietonista.

 :: :: 

Cały wywiad mozna przeczytać w lutowym wydaniu "Briefu" dostepnym w wersji tradycyjenj oraz na tablety.

Darmowe wydanie można pobrać stąd:

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.optizenlabs.brief

oraz

http://itunes.apple.com/pl/app/brief/id413694021?mt=8


 

Zobacz inne polecane artykuły

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Magazyn / Ludzie

Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność
Od zera do miliardera: Satya Nadella. Człowiek, który redefiniuje produktywność

Gdy mowa o najbardziej nowatorskich firmach technologicznych na świecie, na myśl zazwyczaj jako pierwsze przychodzą takie spółki, jak Apple, Google czy Facebook. Microsoft w gronie wymienionych jest zaś traktowany raczej jako starszy brat, który może i kiedyś napędzał rozwój technologii, ale dziś na tyle przyzwyczaił się do stosowanych przez lata rozwiązań, że daleko mu do miana najważniejszego innowatora. Stojący od przeszło dwóch lat na czele założonej przez Billa Gatesa firmy Satya Nadella robi jednak wszystko, by ów wizerunek zmienić... a niedawny zakup LinkedIna to tylko jeden z przykładów jego starań.

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

Brief.pl / Aktualności

Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube
Polski YouTube ma już 25 „milionerów”. Podsumowanie roku na YouTube

YouTube ogłasza coroczne podsumowanie najchętniej oglądanych filmów i teledysków – Rewind 2016. „Dzieciaki prosto z więzienia! Zobacz kontrowersyjny występ! [Mam Talent]” to najchętniej oglądane wideo w Polsce. Na liście nie zabrakło również polskich gwiazd YouTube: Abstrachuje.tv z filmami „Czego nie mówią: policjanci” oraz „Najlepszy film motywacyjny na świecie”, a także wideo „Wąs! Wąs! Wąs!” Cyber Mariana (feat. Czwarta Fala). W rankingu znalazł się też film Twardowsky 2.0., jeden z materiałów wchodzących w skład niestandardowego projektu Legendy polskie stworzonego przez Allegro. Jeśli chodzi o zestawienie muzyczne, Polacy najchętniej oglądali klip Sylwii Grzeszczak „Tamta dziewczyna”.