Niewidoczny design

Niewidoczny design

Brief.pl / Ludzie

Janusz Kaniewski - projektant, doradca prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, jeden z 50 najbardziej kreatywnych wg „Briefu” w polskim biznesie i nasz felietonista

-

Coraz częściej i intensywniej pracuje Pan dla polskich marek. Czy podejście takich firm, jak Koło czy PKN Orlen, jest zbliżone do tego, jak do roli projektowania w biznesie podchodzą klienci za granicą?

Janusz Kaniewski: Te dwie wymienione firmy to wielkie, nowocześnie zarządzane przedsiębiorstwa, a ich wypracowane procedury nie różnią się zasadniczo od tych zagranicznych… Jeśli chodzi o rolę projektanta, to, o ile drobni i starsi przedsiębiorcy podchodzą do niej z ostrożnym przymrużeniem oka, o tyle duże korporacje traktują go jako jedno ze skutecznych narzędzi biznesowych, jak marketing czy reklamę.

Może tylko z zastrzeżeniem, że w Niemczech brief dla projektanta przygotowywany jest, a następnie wręczany przez zarząd kolektywnie i definitywnie, a w Polsce ewoluuje w trakcie pracy nad projektem i uzależniony jest od personalnych, zmiennych decyzji kolejnych członków zarządu, co wydłuża proces projektowania.

Czy w każdej branży istnieje potrzeba współpracy z projektantami? Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że projekt dotyczy wyglądu lodówki, telefonu czy samochodu. A jak myślimy na polskim rynku o innych aspektach projektowania, jak np. doświadczenia związanego z marką, opakowania czy tzw. usability produktu bądź usługi?

Każda branża korzysta z usług projektanta. Nawet tak abstrakcyjna dla Kowalskiego firma, jak Grupa Azoty postarała się o zmianę logo i kampanię na billboardach, by w jego oczach ocieplić arcyważną, ale kompletnie niezrozumiałą akcję konsolidacji Grupy. Boeing nie dopuszcza designerów do projektowania zewnętrznej powłoki Dreamlinera, aby ich fantazje nie zepsuły efektu wypracowanego przez inżynierów od aerodynamiki. Ale już we wnętrzu „zabarykadowali się” designerzy i wymusili na inżynierach większe okna.

Fotele w pociągu muszą być nie tylko ładne, ale przede wszystkim ergonomiczne, trwałe, łatwe do czyszczenia, „wandaloodporne”, lekkie, tanie, modularne, łatwe do składowania w magazynie, a elementy konstrukcji powinny uniemożliwić umieszczenie ładunku wybuchowego. To wszystko to jest design, choć niewidoczny dla konsumenta. Paradoksalnie, na rynku polskim najbardziej świadome są te właśnie „niewidoczne" firmy, najkrócej zaś żyją efemeryczni bohaterowie jednosezonowego hitu.

Janusz Kaniewski - projektant, doradca prezydenta Gdyni ds. estetyki miasta, jeden z 50 najbardziej kreatywnych wg „Briefu” w polskim biznesie i nasz felietonista.

 :: :: 

Cały wywiad mozna przeczytać w lutowym wydaniu "Briefu" dostepnym w wersji tradycyjenj oraz na tablety.

Darmowe wydanie można pobrać stąd:

https://play.google.com/store/apps/details?id=air.com.optizenlabs.brief

oraz

http://itunes.apple.com/pl/app/brief/id413694021?mt=8


 

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Brief.pl / Wiedza

5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku
5 działań SEO, które nie sprawdzą się w tym roku

Algorytmy wyszukiwarki Google aktualizowane są nawet kilkaset razy w ciągu roku. Nic więc dziwnego, że nadążenie za zmianami bywa trudne, nawet dla dobrego specjalisty SEO, a to, co sprawdzało się jeszcze pół roku temu, obecnie może być traktowane co najwyżej jako mit. Przekonaj się, jakie działania pozycjonujące mają sens na dziś, a które lepiej odpuścić.

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Brief.pl / Aktualności

Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar
Gromadzą dane o internautach w 187 państwach. Na liście brakuje tylko słynnego San Escobar

Zbierają dane o użytkownikach sieci w 187 państwach, a ich autorska platforma DMP – OnAudience.com - przetwarza już ponad 3 mld profili internautów. Pokornie przyznają, że nie monitorują jeszcze aktywności sieciowej mieszkańców San Escobar, ale i tu obiecują rychłą poprawę. Warszawska spółka Cloud Technologies swój biznes zaczynała jako start-up w garażu, dziś po 6 latach działalności ma pozycję polskiego lidera analityki Big Data, posiadającego największą hurtownię danych w Europie. W tym roku spółka planuje opuścić NewConnect na rzecz głównego parkietu GPW.