Whistleblowing – czy sygnaliści będą rosnąć w siłę?

Whistleblowing – czy sygnaliści będą rosnąć w siłę?

Brief.pl / Patronaty

Organizacje niereagujące na sygnały płynące z wewnątrz narażają się na to, że pracownik poinformuje o nieprawidłowościach prokuraturę. Czy taki sygnalista to bohater czy zdrajca? Czy whistleblowing zyskuje w Polsce na popularności? Jaki wpływ sygnaliści mają na politykę komunikacyjną korporacji?

-

Wdrożenie procedur, które zachęcają do zgłaszania nieprawidłowości stanowi nie lada wyzwanie. Chodzi przecież o zaprzeczenie zakorzenionemu stereotypowi „kapusia”, a to wymaga nie lada odwagi. Tylko pracownik, który zna i identyfikuje się z wartościami przedsiębiorstwa jest w stanie znaleźć punkt odniesienia dla ewentualnych nieprawidłowości. Jeśli jedną z podstawowych wartości firmy jest, „jakość”, a w tajemnicy przed konsumentami stosuje ona tańsze zamienniki, wiadomo, że coś jest nie w porządku. Potencjalny whistleblower może zgłosić zaistniałą sytuację swojemu przełożonemu, a jeśli to nie pomoże - instytucjom zewnętrznym. Prędzej czy później, sprawa wypłynie poza krąg znajomych – w mediach społecznościowych, internecie czy prasie. Dla pracodawcy oznacza to kryzys wizerunkowy.

Jak wygląda whistleblowing w Polsce?

Ponad 40 proc. Polaków zapytanych o to, czy byliby gotowi do zgłoszenia niesumienności kolegi z pracy, którego działanie może stanowić zagrożenie, odpowiedziało twierdząco. Warunkiem jest anonimowość zgłoszenia. Respondenci zapytani o to jakie sytuacje byliby w stanie zgłosić przełożonemu wymieniają te dotyczące: bezpieczeństwa fizycznego (nieprzestrzeganie procedur bezpieczeństwa, prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym) czy bezpieczeństwa zatrudnienia (mobbing). Równie wysoki jest poziom społecznej akceptacji dla zawiadamiania o korupcji. 49 proc. pytanych uważa, że sygnalistom, którzy powiadomili służby o nieprawidłowościach, powinna przysługiwać ochrona prawna.

Co znamienne, 42 proc. członków wyższego kierownictwa badanych przez EY, ma świadomość występowania nieprawidłowości w sprawozdawczości finansowej swojej firmy. 57 proc. z nich zauważa również rozpowszechnienie praktyk korupcyjnych. A zatem nieprawidłowości były, są i będą nieodłącznym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw. Wdrożenie systemów zapobiegania nadużyciom i ułatwiających zgłaszanie nieprawidłowości stanowi szansę na zminimalizowanie częstotliwości ich występowania. Można przypuszczać, że duże organizacje coraz częściej będą przygotowywać programy, które na wzór amerykański będą sygnalistów nagradzać, a nie piętnować.

 

Kiedy to się stanie? Jaka będzie skala tego zjawiska? Od czego zacząć przygotowanie strategii dotyczącej whistleblowingu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poszukiwać będziemy, wraz zaproszonymi gośćmi, 16 października 2013 w Hotelu Marriott podczas PR Forum 2013. Serdecznie zapraszamy!

 

Zobacz inne polecane artykuły

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

Wychowaj sobie konsumenta

Magazyn / Aktualności

Wychowaj sobie konsumenta
Wychowaj sobie konsumenta

Jak zbudować pozycję eksperta w umysłach konsumentów? Jak uskutecznić proces generowania leadów i wzbudzić zainteresowanie marką? W strategii content marketingowej warto znaleźć miejsce na white paper, czyli...? Mowa o użytecznej treści z górnej półki.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.