Whistleblowing – czy sygnaliści będą rosnąć w siłę?

Whistleblowing – czy sygnaliści będą rosnąć w siłę?

Brief.pl / Patronaty

Organizacje niereagujące na sygnały płynące z wewnątrz narażają się na to, że pracownik poinformuje o nieprawidłowościach prokuraturę. Czy taki sygnalista to bohater czy zdrajca? Czy whistleblowing zyskuje w Polsce na popularności? Jaki wpływ sygnaliści mają na politykę komunikacyjną korporacji?

-

Wdrożenie procedur, które zachęcają do zgłaszania nieprawidłowości stanowi nie lada wyzwanie. Chodzi przecież o zaprzeczenie zakorzenionemu stereotypowi „kapusia”, a to wymaga nie lada odwagi. Tylko pracownik, który zna i identyfikuje się z wartościami przedsiębiorstwa jest w stanie znaleźć punkt odniesienia dla ewentualnych nieprawidłowości. Jeśli jedną z podstawowych wartości firmy jest, „jakość”, a w tajemnicy przed konsumentami stosuje ona tańsze zamienniki, wiadomo, że coś jest nie w porządku. Potencjalny whistleblower może zgłosić zaistniałą sytuację swojemu przełożonemu, a jeśli to nie pomoże - instytucjom zewnętrznym. Prędzej czy później, sprawa wypłynie poza krąg znajomych – w mediach społecznościowych, internecie czy prasie. Dla pracodawcy oznacza to kryzys wizerunkowy.

Jak wygląda whistleblowing w Polsce?

Ponad 40 proc. Polaków zapytanych o to, czy byliby gotowi do zgłoszenia niesumienności kolegi z pracy, którego działanie może stanowić zagrożenie, odpowiedziało twierdząco. Warunkiem jest anonimowość zgłoszenia. Respondenci zapytani o to jakie sytuacje byliby w stanie zgłosić przełożonemu wymieniają te dotyczące: bezpieczeństwa fizycznego (nieprzestrzeganie procedur bezpieczeństwa, prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwym) czy bezpieczeństwa zatrudnienia (mobbing). Równie wysoki jest poziom społecznej akceptacji dla zawiadamiania o korupcji. 49 proc. pytanych uważa, że sygnalistom, którzy powiadomili służby o nieprawidłowościach, powinna przysługiwać ochrona prawna.

Co znamienne, 42 proc. członków wyższego kierownictwa badanych przez EY, ma świadomość występowania nieprawidłowości w sprawozdawczości finansowej swojej firmy. 57 proc. z nich zauważa również rozpowszechnienie praktyk korupcyjnych. A zatem nieprawidłowości były, są i będą nieodłącznym elementem funkcjonowania przedsiębiorstw. Wdrożenie systemów zapobiegania nadużyciom i ułatwiających zgłaszanie nieprawidłowości stanowi szansę na zminimalizowanie częstotliwości ich występowania. Można przypuszczać, że duże organizacje coraz częściej będą przygotowywać programy, które na wzór amerykański będą sygnalistów nagradzać, a nie piętnować.

 

Kiedy to się stanie? Jaka będzie skala tego zjawiska? Od czego zacząć przygotowanie strategii dotyczącej whistleblowingu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poszukiwać będziemy, wraz zaproszonymi gośćmi, 16 października 2013 w Hotelu Marriott podczas PR Forum 2013. Serdecznie zapraszamy!

 

Zobacz inne polecane artykuły

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Brief.pl / Aktualności

GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!
GRA O SUKCES / GRA O BIZNES. Transmisja LIVE z wydarzenia dostępna również na Facebooku!

Już w ten czwartek o godzinie 14.30 na Facebooku Business in Brief rusza transmisja live z wyjątkowego wydarzenia, jakie przygotowaliśmy dla Was wspólnie z partnerami. Jeśli spodziewacie się nudnych prezentacji, przydługich paneli, straconego czasu... pozwólcie, że Was zaskoczymy.

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Brief.pl / Aktualności

YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster
YouTube'm rządzą Cyber Marian, DonGURALesko i Red Lipstick Monster

Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy? W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku.

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Brief.pl / Aktualności

5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości
5 wskazówek, jak nadać newsletterom wiosenny powiew świeżości

Długie, mroźne miesiące zimy dają się nam we znaki, rozbudzając tym samym pragnienie zmiany, zieleni i kolorów. Tak też powinny wyglądać newslettery – świeżo i słonecznie. Marketerzy, jako ci, którzy zawsze podążają nie tylko za panującymi w branży trendami, ale także za potrzebami odbiorców, powinni włączyć do komunikacji te elementy, których odbiorcy w tym okresie szczególnie łakną.