Biznesowe rozmowy w mediach społecznościowych

Biznesowe rozmowy w mediach społecznościowych

Brief.pl / Wiedza

Aleksandra Staszewska i Robert Czerwenka z agencji LEWIS PR podpowiadają w jaki sposób pozycjonować firmę na lidera opinii oraz tłumaczą jak komunikacja z biznesem w social media zwiększa dotarcie do potencjalnego klienta.

-

W ostatnim czasie także biznes zaczyna wkraczać w świat mediów społecznościowych. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Forrester Consulting oraz Research Now, przedsiębiorcy z branży IT uważają, że portale społecznościowe odgrywają kluczową rolę w procesie pozyskiwania nowych klientów. Aż 73 proc. przedsiębiorców IT pozyskało nowego nabywcę poprzez którąś z sieci społecznościowych. Oto kilka wskazówek jak wykorzystać dwa, niedoceniane w Polsce, portale społecznoście w biznesie.

Czy Twój CEO ćwierka?

Twitter na zachodzie jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym do prowadzenia komunikacji B2B. Jak wynika z raportu B2B Marketing Social Media Benchmarking Report, aż 85 proc. firm prowadzących komunikację B2B w mediach społecznościowych używa Twittera.

Ta popularność nie może dziwić, bo serwis ma ogółem 555 mln aktywnych użytkowników. W Polsce jest ich jednak znacznie mniej, ale serwis mikroblogowy notuje dynamiczny wzrost i obecnie posiada w kraju nad Wisłą 2,5 mln aktywnych użytkowników osiągając zasięg na poziome 12 proc. użytkowników internetu (Megapanel PBI/Gemius). Według raportu Gemiusa od początku tego roku Twitterowi w Polsce przybyło 600 tys. użytkowników. Taki potencjał nie powinien umknąć żadnej firmie. Wraz z końcem sierpnia bieżącego roku swoją działalność zakończył serwis Blip.pl, który był największą konkurencyjną platformą mikroblogową dla Twittera na naszym rynku. Jego upadek mógł sugerować zmierzch tego typu serwisów w Polsce, lecz jego twórcy zachęcali użytkowników do przeniesienia prowadzonych przez siebie mikroblogów do Wykop.pl, a rosnąca popularność Twittera pozwala sądzić, że największe zainteresowanie tego typu komunikacją jest jeszcze przed nami.

Pierwsza decyzja

Pierwsza, a jednocześnie najbardziej kluczowa decyzja, która musisz podjąć zanim zaczniesz korzystać z Twittera to czy założyć konto pod własnym nazwiskiem czy tez konto firmowe? W Twittera, jako medium z ogromnym potencjałem, warto zaangażować się „bardziej osobiście”. Dzięki temu inni użytkownicy chętniej wejdą z tobą w interakcje niż w sytuacji, gdy pisze do nich firma jako całość. Gdy CEO pojawi się na Twitterze osobiście i będzie przekazywał za jego pośrednictwem swoją wiedzę ekspercką. „Ćwierkający” CEO jest czymś normalnym na Zachodzie, np. Richard Branson z Virgin czy Tim Cook z Apple. W Polsce jest to raczej zachowanie rzadko spotykane. Dlatego nawet jeśli CEO nie będzie zainteresowany pojawieniem się na Twitterze osobiście, warto żeby pojawił się tam profil firmowy, który nie tylko pozwoli na dystrybucję informacji, ale również da nam możliwość dyskutowania z innymi użytkownikami.

Zostań ekspertem

Na początku, śledząc odpowiednie hashtagi, odpowiadaj na zapytania innych i udzielaj im porad dotyczących dziedziny, w której operuje twoja firma. W ten sposób przyciągniesz do siebie również spore audytorium (tzw. followersów). Gdy będziesz miał już odpowiedni zasięg, Twitter stanie się dla ciebie również idealnym miejscem do promowania postów zamieszczanych pierwotnie np. na firmowym blogu eksperckim. W ten sposób nie tylko zwiększysz ruch na stronie, ale również dzieląc się wiedzą ekspercką w postaci wpisów na blogu możesz w prosty sposób przyciągnąć potencjalnych klientów. Twitter czasami zastępuje agencje informacyjne, najpoważniejsze media cytują go chętniej niż chociażby Facebooka, który jest postrzegany jako medium bardziej prywatne i skierowane do znajomych. W Polsce najważniejsze konta na Twitterze mają politycy, biznes i eksperci, czyli te grupy, które mogą puszczać w obieg istotne informacje i opinie.

Generowanie leadów?

Mimo, że według badania to LinkedIn jest liderem w kwestii generowania leadów, Twitter też jest do tego dobrym miejscem. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że zachęca on do bezpośredniej interakcji pomiędzy użytkownikami tzw. mentions czy retweets. To idealne narzędzia, które pozwolą poznać ci daną osobę. Istotne jest również przeniesienie tej interakcji dalej. Zachęcaj do prowadzenia prywatnych konwersacji oraz udzielaj indywidualnych porad, bo osobisty kontakt jest w tym wypadku kluczowym elementem, który pozwoli wygenerować lead. Twitter jest miejscem, gdzie informacja żyje krótko stąd też, każdy liczy na szybkie uzyskanie odpowiedzi. Będąc na Twitterze i pomagając komuś rozwiązać problem, np. związany z oprogramowaniem możesz sprawić, że osoba ta w przyszłości poszukując nowych rozwiązań technologicznych dla swojej firmy, będzie miała w pamięci twoją pomoc. Dzięki zbudowanemu przez ciebie w ten sposób efektowi aureoli, potencjalny klient może postawić na rozwiązania oferowane przez twoja firmę.

Profesjonaliści w sieci

Jednym z portali, na którym możesz promować swoją firmę jest LinkedIn, który na początku tego roku przekroczył liczbę 200 mln użytkowników z całego świata. Wśród nich są także ponad 3 mln firm. Liczba polskich użytkowników portalu wynosiła w połowie tego roku ponad 500 tys., z czego ponad 180 tys. to osoby decyzyjne. Warto więc pochylić się nad tym serwisem i poszukać na nim możliwości promocji firmy.

Odpowiednia prezentacja firmy na dobry początek

Trzeba zadbać o poprawność wszystkich informacji na temat firmy i dbać o ich aktualizację – kiedy tylko w firmie zachodzą jakieś zmiany, powinny one od razu być wprowadzane także na profil firmy. 

Aktywny profil firmy

Aby budować markę firmy za pomocą LinkedIn nie wystarczy założyć firmowego konta. Aby profil był atrakcyjny i przyciągnął do firmy klientów czy partnerów należy aktywnie go prowadzić. Po pierwsze musimy publikować ciekawe i wartościowe treści, które zachęcą obserwujących nasz profil do wchodzenia w interakcje. Jeśli nie jesteśmy w stanie za każdym razem przygotować własnych treści (np. porad dyrektora marketingu na temat promowania produktu), warto posiłkować się innymi publikacjami. Zawsze jednak muszą one być dokładnie zweryfikowane, opatrzone źródłem, zgodne z zainteresowaniami naszych odbiorców i przyjętym przez firmę sposobem komunikacji. Po drugie warto udzielać się na grupowych forach związanych z profilem działalności firmy lub stworzyć własną grupę dyskusyjną i zapraszać do rozmowy osoby z branży. Wypowiadanie się w takich miejscach, komentowanie i wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami pomaga firmie budować wizerunek profesjonalisty, partnera do rozmowy i biznesu.

Obserwuj zachowania użytkowników 

Na koniec kwestia istotna w większości portali społecznościowych – czas publikowania. Aby podejmowane przez nas działania dotarły do odbiorców muszą być do nich dopasowane. Warto obserować kiedy nasze posty mają największą responsywność, kiedy najbardziej angażują i wtedy je zamieszczać. Trzeba także pamiętać o prostej zasadzie, że więcej wcale nie znaczy lepiej. Obserwujący firmę z pewnością bardziej docenią wartościowe treści publikowane rzadziej, niż zamieszczany często kontent o niskiej jakości.

Angażuj i generuj leady

LinkedIn to portal społecznościowy, który przy odpowiedniej moderacji naszym profilem staje się idealnym narzędziem generowania leadów. Według cytowanego wcześniej badania, LinkedIn generuje aż 277 proc. więcej leadów sprzedażowych B2B niż Twitter i Facebook. Dzięki możliwości bezpośredniego kontaktowania się z wybranymi osobami, w prosty sposób możemy nawiązać relację z potencjalnym klientem, czy kontrahentem. Aby jednak do tego doszło należy dbać o nasz profil, ale także monitorować działania innych, brać udział w dyskusjach branżowych i dzielić się swoim doświadczeniem. Dzięki temu przy nawiązywaniu kontaktu druga strona będzie wiedziała kim jesteśmy i jaki jest nasz potencjał.



Konkurencja na rynku B2B jest coraz większa, stąd też firmy poszukują nowych kanałów komunikacji, dzięki którym ich biznes będzie dalej się rozwijać. Aby jednak odnieść na tym polu sukces trzeba dobrze wiedzieć jak się do tego zabrać. Nie wiesz jak to zrobić? Nic straconego – stworzyliśmy konkurs „Houston, mamy start-up”, w którym nagrodą główną jest półroczna obsługa PR oferowana przez agencję LEWIS PR (od grudnia 2013 do maja 2014).

W ramach nagrody agencja między innymi zajmie się obsługą kanałów social media, zrealizuje warsztat strategicznym przeprowadzi szkolenie medialne i poprowadzi twoje biuro prasowe. Ponadto przez ten czas będziesz miał okazję doszkolić się z PR-u, dzięki pakietowi szkoleń e-learningowych ufundowanych zwycięzcy przez portal PRoto.pl. Pakiet obejmuje tematy: Kontakt z dziennikarzami - Relacje z mediami”, “Autoprezentacja, przekaz pozawerbalny”, “Prawo autorskie i prasowe w PR”, “Etyka w PR”, “Mierzenie efektów działań PR”. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest wysłanie na adres konkurs@lewispr.com linku do wideo zamieszczonego w serwisie YouTube, na którym właściciele start-upu w niebanalny sposób, w ciągu jednej minuty, opowiedzą dlaczego właśnie to ich firma powinna wygrać obsługę PR-ową i jakie korzyści społeczne lub biznesowe niesie ze sobą proponowany przez nią produkt lub usługa. Partnerami konkursu są: Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Kielecki Park Technologiczny, Toruński Park Technologiczny, Lubelski Park Naukowo-Technologiczny, Technopark Pomerania, Białostocki Park Naukowo-Technologiczny i KGHM LETIA Legnicki Park Technologiczny. Głównym patronem medialnym „Houston, mamy start-up” jest portal PRoto.pl. Konkurs patronatem objęli także: New Eastern Europe, Uniwerek.TV oraz Polibuda.Info. Więcej informacji o konkursie oraz regulamin na http://lewispr.pl/News/Houston,-mamy-start-up!.aspx. Jesteśmy także na Facebooku: https://www.facebook.com/pages/Houston-mamy-start-up/640144309337210.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.