wp - grudzien 2016

Alfred Nobel i startupy

Alfred Nobel i startupy

Magazyn / Ludzie

Żeby twój startup odniósł globalny sukces musisz mieć odpowiedni wzór naśladowania. Możesz obawiać się porażki, ale strach nie może cię obezwładniać - radzi Peter Arvai, założyciel Prezi.

-

Co, z Twojego doświadczenia jako faceta z Europy Środkowej, który tworzy globalny startup, najbardziej napędza innowacje?

Peter Arvai, CEO Prezi.com: Najważniejsze to mieć pozytywne wzorce to naśladowania. Bycie przedsiębiorcą to balansowanie na cienkiej granicy pomiędzy geniuszem a wariactwem. I tak naprawdę do końca nie wiesz, po której stronie jesteś. Dlatego też potrzebujesz wsparcia. Większość ludzi będzie ci mówiło, że twój pomysł jest zły, nawet jeśli jest dobry. Zatem, żeby zbudować coś o globalnej i długoterminowej perspektywie potrzebujesz wzorców, do których możesz się odnieść.

Mówiąc o pozytywnych wzorcach masz na myśli takie postacie jak Steve Jobs czy może lokalnych przedsiębiorców?

Myślę, że łatwiej jest identyfikować się z takimi postaciami jak Steve Jobs. Problemem jest też to, że młodzi przedsiębiorcy w Polsce czy na Węgrzech nie znają przykładów sukcesu ze swoich własnych państw. Właśnie dlatego angażuję się w projekt "Bridge Budapest", w który angażuje się także Ustream i LogMeIn. Mam poczucie, że na Węgrzech pomimo tego, że jest tam wiele przykładów naprawdę globalnych i szybko rozwijających się firm to mało kto o tym wie. Moim zdaniem ogranicza to potencjał węgierskich przedsiębiorców. W szkołach często się słyszy, że na Węgrzech trudno jest coś osiągnąć, a nawet jeśli ci się uda to ktoś i tak cię oszuka. Dlatego pokazujemy pozytywne wzorce. Wierzę, że uda nam się rozkręcić innowacyjny motor w Polsce czy na Węgrzech jeśli dotrzemy do młodych ludzi z przekazem mówiącym, że jeśli masz motywację, dobry pomysł i odrobinę szczęścia to wtedy osiągniesz sukces.

Kto Twoim zdaniem powinien pokazywać te pozytywne wzorce?

Przede wszystkim media, ponieważ jeśli wy będziecie o tym mówić to będą o tym mówić politycy, nauczyciele, a potem wszyscy będą o tym dyskutować. Media mają potrzebną ku temu siłę. Koniec końców są to historie zwykłych ludzi, którzy mają pasję zmieniania świata czy zmieniania sposobu w jaki dzielimy się pomysłami, czym zajmujemy się w Prezi.

Skoro jesteśmy przy Prezi, jaka była największa trudność, z którą musieliście sobie poradzić rozwijając firmę?

Myślę, że wciąż mamy problem z tym, żeby ludzie uwierzyli, że nam się uda. Na Węgrzech panuje przeświadczenie, że w tylko Dolinie Krzemowej lub ewentualnie w Berlinie czy Londynie można odnieść globalny sukces. Cały czas muszę pokazywać, że to nieprawda. Prezi ma 25 mln użytkowników i 1,5 mln nowych użytkowników każdego miesiąca. Gdziekolwiek nie pojadę, znajdzie się ktoś kto wie czego dokonaliśmy. Jesteśmy świetnym przykładem na to, że można coś zacząć w Budapeszcie i mając dobry pomysł oraz odwagę i determinację odnieść globalny sukces. Wiąże się z tym też oczywiście pewne ryzyko. Przez pierwsze półtora roku nie dostawałem pensji. Mam świadomość, że nie każdy jest w stanie podjąć takie ryzyko, z różnych względów. Ale tak jak mówiłem, bycie przedsiębiorcą to balansowanie na granicy. Jeśli nie jesteś w stanie zaryzykować to na pewno nie odniesiesz sukcesu.

Cały wywiad został opublikowany w najnowszym numerze magazynu "Brief". Zapraszamy do lektury!

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.