wp - grudzien 2016

Pierwszy w Polsce raport społeczny organizacji pozarządowej

Pierwszy w Polsce raport społeczny organizacji pozarządowej

Brief.pl / CSR

Opublikowany został pierwszy polski raport dotyczący społecznej odpowiedzialności organizacji pozarządowej. Przedstawia on działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu - stowarzyszenia działającego na rzecz etycznego postępowania firm – z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych.

-

Raport, zgodny z międzynarodowym standardem sprawozdawczości Global Reporting Initative.

Raporty społeczne przedstawiają zaangażowanie podmiotów na rzecz społeczeństwa i środowiska, ich wkład w realizację zrównoważonego rozwoju. W Polsce przygotowywane były dotychczas tylko przez sektor prywatny (ukazało się ich ponad 100). Raport społeczny Forum Odpowiedzialnego Biznesu za lata 2011-2012 jest pierwszym raportem w III sektorze w Polsce, liczącym ok. 83 tys. organizacji pozarządowych.

Przejrzystość NGO

Publikacja została przygotowana według jednego z najczęściej globalnie stosowanych standardów raportowania danych pozafinansowych: Wytycznych do raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju Global Reporting Initiative (GRI). Dane były zestawiane na podstawie dodatkowego dokumentu - Suplementu dla sektora organizacji pozarządowych. W porównaniu z wytycznymi opracowanymi dla biznesu, organizacja pozarządowa sprawozdaje także informacje na temat skuteczności programów, lokowania zasobów i źródeł finansowania mechanizmu zgłaszania przez pracowników uwag i skarg oraz ich rozpatrywania wśród wskaźników dotyczących zatrudnienia i godnej pracy, itp. Pozostałe wskaźniki uzupełniane są o kwestie specyficzne dla NGO, takie jak np. uwzględnianie pracy wolontariuszy/-ek.

Zachęcamy firmy w Polsce do bycia społecznie odpowiedzialnymi i raportowania o wynikach w tym obszarze, więc jako organizacja czujemy się zobligowani do postępowania w podobny sposób. Dlatego podjęliśmy decyzję o przygotowaniu własnego raportu społecznego - pierwszego tego typu raportu organizacji pozarządowej w skali całej Polski. Wiemy, ile wysiłku wymaga wdrożenie raportowania danych pozafinansowych w działanie, znamy jednak płynące z tego korzyści. Z tego powodu chcemy inspirować inne organizacje pozarządowe do przyjrzenia się ich odpowiedzialności wobec partnerów, wolontariuszy i środowiska naturalnego – mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Bilans raportowania

Przygotowanie raportu społecznego pozwala na uporządkowanie procesów wewnętrznych organizacji. Pokazuje, na jakim jest ona etapie, jeśli chodzi o realizację idei społecznej odpowiedzialności/zrównoważonego rozwoju. Dostarcza informacji na temat pracowników i pracowniczek, dzięki którym możliwe jest tworzenie zrównoważonego miejsca pracy. Pozwala rozwijać dialog z innymi ważnymi dla organizacji jednostkami i grupami (interesariuszami), a dzięki temu poznawać ich oczekiwania i oceny w stosunku do niej. Może to być kluczowe w tworzeniu dalszej strategii działania.

Przed podjęciem decyzji o raportowaniu społecznym, warto zdać sobie sprawę z wyzwań związanych z tym procesem. Należy pamiętać, że wymaga on zwiększonego nakładu pracy i oddelegowania osób. Wiąże się z poniesieniem wydatków na jego publikację w wersji drukowanej bądź elektronicznej.

Prawie obowiązek

Na świecie powstało około 65 raportów społecznych organizacji pozarządowych przygotowanych w oparciu o GRI. W tym gronie znalazły się takie organizacje jak: Amnesty International, Ceres czy Oxfam International.

Raportowanie danych pozafinansowych przez firmy jest już obowiązkowe w takich krajach europejskich jak Francja, Dania, Hiszpania, Szwecja czy Wielka Brytania. Wiele wskazuje na to, że wymogi prawne w zakresie raportowania społecznego będą coraz większe. Łączy się to z decyzją Komisji Europejskiej, która w kwietniu br. wystąpiła z wnioskiem dotyczącym wprowadzenia zmian do obowiązujących przepisów dotyczących sprawozdawczości przedsiębiorstw. Zmiany mają zwiększyć przejrzystość informacji o społecznych i środowiskowych aspektach działalności niektórych dużych firm.

Raport w wersji PDF do pobrania ze strony www.odpowiedzialnybiznes.pl.

***

Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najstarszą i największą organizacja pozarządową w Polsce, która zajmuje się koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu w kompleksowy sposób. Forum to organizacja typu think-and-do-tank, będąca rzecznikiem prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny, czyli biorący pod uwagę wpływ przedsiębiorstwa na środowisko i społeczeństwo. Wyznaczamy trendy i kierunki odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju w Polsce. Więcej informacji na stronie www.odpowiedzialnybiznes.pl.

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.