wp - grudzien 2016

Kto jest najbardziej aktywny na Facebooku?

Kto jest najbardziej aktywny na Facebooku?

Brief.pl / Aktualności

Największą aktywnością na Facebooku charakteryzują się osoby energiczne i otwarte na innych. Żadna z cech osobowości nie ma natomiast związku z ilością wejść na ten portal – pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie.

-

Wielu z nas zaczyna i kończy dzień z Facebookiem. To dzięki niemu możemy na bieżąco śledzić co dzieje się u naszych znajomych oraz nawiązywać nowe relacje. Anna Krasińska, absolwentka psychologii SWPS, pod kierunkiem dr Katarzyny Growiec, postanowiła sprawdzić w ramach swojej pracy magisterskiej, jakie cechy naszej osobowości przejawiają się w tym, jak korzystamy z tego portalu oraz czy w świecie wirtualnym jesteśmy dalej sobą? Do analizy wyników autorka badania posłużyła się tzw. Wielką Piątką, czyli opracowanym w 1992 roku pięcioczynnikowym modelem osobowości, na który składają się takie cechy jak: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenia, ugodowość i sumienność.

Przeprowadzone na 100 osobach badania wskazują, że żadna z analizowanych cech osobowościowych nie skłania w większym stopniu do zarejestrowania się w serwisie. Wydawać by się mogło, że ekstrawertycy, osoby otwarte na doświadczenia i mniej neurotyczne są bardziej skłonne do skorzystania z portalu. Badanie pokazało, że wcale tak nie jest. Introwertycy oraz neurotycy równie często są obecni w mediach społecznościowych.

Wnioskować można, że Facebook i internetowe zawieranie oraz podtrzymywanie znajomości jest szansą dla osób introwertycznych na nawiązywanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych. Dzieje się tak dlatego, że łatwiej jest takim osobom nawiązać kontakt wirtualny niż rzeczywisty, ponieważ niesie on ze sobą mniej lęku i stresu związanego z ekspozycją społeczną. Żadna z analizowanych cech osobowości nie miała jednak związku z ilością wejść na serwis w ciągu doby ani spędzanym na nim czasem – mówi Anna Krasińska.

Wyniki badania pokazują także, że osoby ekstrawertyczne charakteryzują się wysoką aktywnością osobistą na portalu Facebook. Oznacza to, że są one bardziej skłonne do ujawniania siebie: częściej wyrażają własne zdanie poprzez komentowanie, klikanie „Lubię to”, udostępnianie zdjęć rodziny, przyjaciół i miejsc, które zobaczyły. – Tego typu osoby mają też w sieci więcej znajomych, a więc wraz ze wzrostem poziomu ekstrawersji wzrasta także liczba znajomych zebranych na profilu, czyli inaczej mówiąc, liczba interakcji społecznych – tłumaczy Anna Krasińska, autorka badań.

Okazało się również, że osoby otwarte na doświadczenia częściej kierują swoją aktywność na innych użytkowników. Spędzają czas grając w gry wspólnie z innymi użytkownikami, angażują się w akcje społeczne oraz charytatywne, a także poszukują nowych znajomych. – Są to charakterystyczne aktywności uwarunkowane motywacją kontaktu z innymi ludźmi. Wykryto również, że im wyższy jest jej poziomem u osoby, tym dłużej posiada ona aktywne konto na badanym portalu społecznościowym – mówi Anna Krasińska. – Oznacza to, że otwartość na doświadczenie jako wymiar opisujący tendencję do poszukiwania doświadczeń życiowych oraz tolerancję wobec nowości jest cechą, która skłoniła osoby badane do założenia konta na Facebooku jeszcze wtedy, gdy był on w Polsce nowością – podsumowuje Krasińska.

Tagi:

facebook

Zobacz inne polecane artykuły

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Brief.pl / Inspiracje

Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016
Nie tylko Allegro i H&M. Zobaczcie nasz subiektywny wybór najlepszych reklam na święta 2016

Wzruszają, bawią i wprowadzają nas w świąteczną atmosferę. Marki, przygotowując swoje przedświąteczne kampanie, prześcigają się w pomysłach na oryginalne, ale utrzymane w grudniowym klimacie kampanie. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich w tym roku najlepiej poradziły sobie z tym zadaniem.

Warszawski car sharing dla osób prywatnych

Brief.pl / Aktualności

Warszawski car sharing dla osób prywatnych
Warszawski car sharing dla osób prywatnych

4Mobility, po uruchomieniu usługi car sharingu, czyli auta na minuty dla klientów biznesowych, rozszerza swoją ofertę na użytkowników prywatnych, a tym samym sprawia, że Warszawa dołącza do grona miast z car sharingiem dostępnym dla każdego. Od teraz osoby zainteresowane skorzystaniem z usługi mogą w prosty sposób zarezerwować wybrany pojazd. Samochód można odebrać w jednej z 20 baz na terenie miasta, otwierając go smartfonem.