Forum Cyfrowych Inspiracji, czyli jak wspierać rozwój kompetencji cyfrowych młodzieży

Forum Cyfrowych Inspiracji, czyli jak wspierać rozwój kompetencji cyfrowych młodzieży

Brief.pl / Patronaty

Tylko 3 proc. rodziców udziela dzieciom porad w zakresie korzystania z komputera i internetu. Dorośli przyznają, że w tym obszarze są mniej biegli niż młodzież. Tymczasem młodzi wysoko oceniają swoje kompetencje, ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni możliwości cyfrowych w edukacji i rozwoju osobistym – wynika z badania „Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce” przeprowadzonego przez TNS Polska dla Fundacji Orange i Orange Polska. Kto i jak może wspierać młodzież w doskonaleniu cyfrowych umiejętności – to temat I Forum Cyfrowych Inspiracji, które odbyło się 13 września w Warszawie.

-

Forum Cyfrowych Inspiracji to inicjatywa Fundacji Orange, która zaprosiła ekspertów, przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji kultury i placówek edukacyjnych, aby pogłębić debatę na temat e-kompetencji młodych i przedstawić dobre praktyki, które sprawiają, że cyfrowe narzędzia stają się sojusznikiem w ich edukacji i rozwoju osobistym. Konferencję otworzył Pan Michał Boni, Minister Administracji i Cyfryzacji, który objął Forum honorowym patronatem.

Michał Boni

 

- Chociaż młodzi ludzie nie pamiętają świata bez internetu i traktują go jako swoją naturalną przestrzeń, to warto aby spotkali na swej drodze przewodników, którzy wskażą im, jak stosować nowe technologie w edukacji, kulturze, w rozwijaniu pasji. Forum Cyfrowych Inspiracji to platforma wymiany myśli i źródło praktycznej wiedzy na temat wykorzystania narzędzi cyfrowych w pracy z dziećmi i młodzieżą. To właśnie w sile oddolnej, nieformalnej edukacji cyfrowej widzimy szanse wzmocnienia kompetencji cyfrowych młodychpodkreśla Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.

W badaniu 71 proc. osób w wieku 14-18 lat przyznało, że trudno wyobrazić im sobie życie bez Internetu. 60 proc. młodych traktuje Internet jako główne źródło informacji przy nauce i odrabianiu prac domowych, do czego - według 52 proc. nastolatków - zachęcają ich nauczyciele. Tymczasem 21 proc. młodych w ogóle nie weryfikuje informacji zdobytych w internecie, a jedynie 2 proc. badanych stosuje np. zaawansowane opcje wyszukiwarek. Wsparcie rzadko przychodzi ze strony rodziców - tylko 3 proc. dorosłych udziela dzieciom porad na temat korzystania z komputera i internetu, a 52 proc. rodziców przyznaje, że w żaden sposób nie sprawdza, co nastolatkowie robią w sieci. Połowa badanych w wieku 14-18 lat docenia za to lekcje informatyki i na co dzień wykorzystuje zdobytą na nich wiedzę.

Swoje kompetencje w zakresie korzystania z internetu i obsługi komputera młodzi oceniają wysoko (80 proc.). Jednak niewielu młodych internautów stosuje bardziej kreatywne formy obcowania z nowymi technologiami, takie jak:

- edytowanie zdjęć 25 porc.
- filmów 10 proc.
- muzyki 9 proc.

Najczęściej deklarują, że nie wiedzą jak dotrzeć do ciekawszych narzędzi cyfrowych, jak wybrać najbardziej użyteczne i jak je obsługiwać. Wolą uczyć się przez doświadczenie i w kontakcie z innymi osobami.

Możliwości praktycznego wykorzystania cyfrowych narzędzi przez młodych w projektach edukacyjnych czy kulturalnych to inwestycja w przyszłość. Szacuje się, że do 2015 r. 90proc. miejsc pracy będzie wymagało przynajmniej podstawowego poziomu umiejętności cyfrowych, a ponad 60 proc. uczniów dziś rozpoczynających edukację będzie pracowało w zawodach jeszcze nie istniejących (wg Digital Agenda for Europe Scoreboard 2012).

- Warto pamiętać, że umiejętności cyfrowe to nie tylko łatwość nawiązywania znajomości, bycie w sieciach społecznościowych, gry, muzyka, pomoc w odrabianiu lekcji. To także szansa na  dobrą przyszłość, na ciekawą pracę, na realizację aspiracji życiowych.  Umiejętności cyfrowe to umiejętności dla przyszłości – mówi Włodzimierz Marciński, lider cyfryzacji w Polsce, inicjator Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych Polaków.

Przy odpowiednim wsparciu ze strony szkoły, biblioteki czy organizacji społecznej, razem z rówieśnikami i poprzez zajęcia praktyczne młodzi ludzie mogą skutecznie rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. - Nie wystarczy mieć dostęp do Internetu, żeby w pełni korzystać z jego możliwości. Sieć to jedynie narzędzie. Dziś potrzebny jest nie tylko pomysł na treści, ale także edukacja społeczeństwa o możliwościach, jakie dają nowe technologie. Gdy liczba dostępnych źródeł wiedzy zdaje się być nieskończona, to nie nabywanie, ale zdolność porządkowania i weryfikowania informacji powinny być priorytetem w edukacji – dodaje Maciej Witucki, prezes Orange Polska.

Maciej Witucki

Liczne projekty organizacji pozarządowych pokazują, że warto inspirować młodych w ten sposób, aby, otoczeni technologiami, potrafili wykorzystywać je nie tylko do zabawy i komunikacji, ale też do edukacji, udziału w kulturze i w życiu społeczności lokalnych. Uczestnicząc na przykład w programach Fundacji Orange, młodzi budują wirtualne mapy miast, przygotowują audiodeskrypcję filmów dla niewidomych, tworzą filmy metodą poklatkową, kręcą teledyski do tradycyjnych piosenek ludowych i tworzą ich remiksy, budują roboty, organizują medialaby i animują komiksy edukacyjne.

W Forum Cyfrowych Inspiracji wzięli udział także prof. Anna Izabela Brzezińska – psycholog, Alicja Pacewicz – współzałożycielka Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej, dr. Grzegorz Stunża – edukator medialny, Edwin Bendyk – dziennikarz i publicysta, Bartosz Węglarczyk – dziennikarz, Radosław Kotarski, twórca Polimaty.pl oraz 200 uczestników z całej Polski. Patronat honorowy nad Forum przyznało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Partnerem technologicznym jest Laboratorium EE, a medialnym miesięcznik BRIEF.

Konferencję poprowadził dziennikarz magazynu BRIEF, Paweł Luty  (Twitter: @PawelLuty).

W czasie Forum Fundacja Orange ogłosiła także otwarcie 5. edycji programu Akademia Orange. O wsparcie w wysokości do 30 tys. zł na realizację projektów edukacji kulturalnej dla dzieci i młodzieży mogą starać się organizacje pozarządowe, instytucje kultury, biblioteki. Wnioski nadsyłać można do 13 października. Szczegóły na stronie www.akademiaorange.pl/wniosek

 

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.