Piłem - nie jadę (case study)

Piłem - nie jadę (case study)

Brief.pl / CSR

Nietrzeźwi kierowcy – zmora polskich dróg, sprawcy setek wypadków i kolizji. Co roku, szczególnie w okresie wakacyjnym, liczne kampanie ostrzegają przed wsiadaniem za kierownicę po spożyciu napojów wyskokowych. Także Pernod Ricard, jeden z dystrybutorów alkoholu, promuje odpowiedzialną konsumpcję procentowych trunków.

-

Pernod Ricard tradycję tego typu działań ma długą, bo blisko 30-letnią. Corocznie przełom maja i czerwca jest punktem kulminacyjnym, w którym wszyscy pracownicy firmy na całym świecie – czyli blisko 19 000 osób – angażuje się wspólnie w akcje mające na celu szerzenie wartości firmy w tym obszarze.

Nie inaczej było w tym roku, także w Polsce. Ale w 2013 roku Pernod Ricard Polska postanowiło zadziałać nieco inaczej. Po pierwsze wybór tematu komunikacji. Wiele mówi się o nietrzeźwych kierujących. Mało jednak o często bagatelizowanym syndromie dnia następnego, czyli efektach ubocznych wypitego dzień wcześniej alkoholu. Po drugie – jak sprawić by przekaz był jeszcze bardziej wiarygodny? Łatwo jest pouczać... Dlatego polski oddział Pernod Ricard postanowił ugryźć temat nieco inaczej. Bo aby zmieniać postawy innych najpierw warto zacząć od siebie, czyli pracowników firmy.

Globalny koncept – lokalne działania
Trzy lata temu w Pernod Ricard przyjęto hasło „Let’s be smart”. Powstał globalny koncept Responsib’ALL Day. Projekt, którego celem było jedno – zaproszenie do odpowiedzialnej konsumpcji napojów procentowych. Temat, przyglądając mu się z bliska bardzo szeroki, jednak odzwierciedlający globalną strategię Pernod Ricard, w ramach której realizuje ona 5 zobowiązań przyjętych z branżą alkoholową na rzecz promocji odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Koncept od razu został zaimplementowany na wszystkich rynkach gdzie jest obecne Pernod Ricard.

Co roku lokalne oddziały jako motyw przewodni działań wybierają jedno ze zobowiązań. Wśród nich znajduje się walka ze spożyciem alkoholu przez nieletnich oraz kierowców, budowanie i wzmacnianie pozytywnych praktyk w branży dzięki odpowiedzialnemu rozwojowi oferty oraz informacjom konsumenckim. Koncern zachęca również sprzedawców oraz partnerów biznesowych do odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu.

W tym roku Polska postawiła na edukację o syndromie dnia następnego. Temat często bagatelizowany, a wręcz unikany. Wśród kierowców pokutuje bowiem mit, że wystarczy trochę się przespać oraz zjeść coś tłustego by następnego dnia móc bez obaw wsiąść za kierownicę. Nie biorą pod uwagę takich skutków ubocznych jak obniżona koncentracja, bóle głowy i mięśni czy gorsza percepcja bodźców zewnętrznych...czyli popularnie zwanego kaca. Statystyki nie kłamią – zeszły rok to ponad 169 tys. wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. Ile jednak tragicznych zdarzeń drogowych powodowanych jest przez syndrom dnia następnego? Trudna do oszacowania liczba powinna tym bardziej skłonić do refleksji oraz zastanowienia się nad skalą problemu. A przede wszystkim nad sposobem zapobiegania.

Statystyki oraz specyfika firmy dla Pernod Ricard stały się naturalnymi bodźcami do angażowania się w działania na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Budowanie odpowiedzialnej postawy jest procesem, który najlepiej rozpocząć wewnątrz organizacji, edukując pracowników.

Zacznijmy od siebie
5 czerwca 2013. Setki pracowników spotykają się w trzech miastach: Warszawie, Poznaniu oraz Krakowie. Trzecia odsłona Responsibl’ALL Day. W tym roku pod hasłem „Piłem – nie jadę”. Spotykają się tylko w jednym celu. Żeby zdobyć wiedzę, która pomoże komuś uratować życie.

- Jeżeli każdy pracownik przekaże informacje na temat akcji chociaż jednej osobie ze swojego najbliższego otoczenia, to mamy do czynienia już z blisko 500 osobami, które nie wsiądą do samochodu po spożyciu alkoholu. Wierzymy w to, że pracownicy będąc ambasadorami naszych wartości są dla innych bardziej wiarygodni niż anonimowa osoba występująca w kampanii edukacyjnej informująca o tym samym – tłumaczy Katarzyna Groszek, communication manager, Pernod Ricard Polska.

Aby przybliżyć pracownikom nie tylko w teorii, ale także w praktyce tzw. syndrom dnia następnego, Pernod Ricard Polska w ramach akcji „Piłem – nie jadę” zorganizowało warsztaty edukacyjne, do prowadzenia których zaangażowano profesjonalistów – ratowników medycznych, instruktorów jazdy.

Podczas szkoleń pracownicy, dzięki specjalnie przygotowanym alkogoglom, przekonali się jak odbierane są bodźce zewnętrzne i jak może czuć się za kierownicą osoba pod wpływem alkoholu. I to w trakcie robienia slalomu pomiędzy słupkami czy też tak typowej czynności jak parkowanie. W trakcie specjalnie przygotowanych scenek mogli się nauczyć prawidłowego zachowania w trakcie bycia świadkiem wypadku komunikacyjnego. Ratownicy przeszkolili pracowników także z prawidłowo przeprowadzonej resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

Na koniec wszyscy uczestnicy Responsib’ALL DAY 2013 otrzymali dwa przydatne gadżety – alkomat oraz manual pierwszej pomocy, który można przyczepić do kluczy.

Bądź smart – ściągnij AlkoFakty
Obchodom trzeciej edycji Responsibl’ALL Day towarzyszyło także przedstawienie aktualizacji znanej już i dostępnej dla każdego darmowej aplikacji na smartfony – AlkoFaktów.

Od momentu stworzenia cel aplikacji był jeden – edukacja nt. odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu oraz dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców. Atrakcyjna forma, przejrzysta formuła i ciekawe informacje sprawiły, że od momentu powstania AlkoFakty zostały ściągnięte już 11 000 razy.

W nowej, zaktualizowanej wersji znalazły m.in. informacje dotyczące reakcji organizmu na alkohol oraz przepisy regulujące spożycie alkoholu w poszczególnych europejskich krajach, co może być szczególnie przydatne podczas wakacyjnych zagranicznych wojaży. Ponadto dla fanów interaktywnych gier pojawiła się nowa ciekawa opcja, czyli Alkogogle, które pomogą wyobrazić sobie skutki nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Nowoczesne rozwiązanie poziomej orientacji sprawi, że smartfon stanie się okularami, które pokażą nam świat oczami osoby po spożyciu alkoholu.

Odpowiedzialna przyszłość
Trudno jest oszacować wprost efekty tegorocznej odsłony Responsibl’ALL Day. Nie mogą jej zdefiniować liczby. Określają je zaś reakcje pracowników, czynnie biorących udział w aktywnościach. Wiedza, która z nimi zostanie. Świadomość zagrożenia i reagowanie na sytuacje, kiedy ktoś będzie chciał wejść do samochodu po alkoholu. Zostanie to co najważniejsze – możliwość uratowania komuś życia. A tego nie można przeliczyć w żaden sposób.

             

Zobacz inne polecane artykuły

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Brief.pl / Aktualności

Jakie gadżety firmowe lubią klienci?
Jakie gadżety firmowe lubią klienci?

Gadżety reklamowe podbijają rynek. Jakie produkty są najczęściej wybierane przez firmy jako upominki dla klientów? Które z nich cieszą obdarowanych, a które są wyrzucane niemal od razu po otrzymaniu? I wreszcie - jakie cechy powinien mieć trafiony gadżet?

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

Brief.pl / Aktualności

Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?
Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Brief.pl / Aktualności

Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków
Telekomunikacja stoi na progu kolejnej rewolucji, która zmieni życie Polaków

Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Zgodnie z tegorocznym raportem firmy doradczej Deloitte „TMT Predictions” na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte aż 57 proc. dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31 proc. nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów.