Reklama natywna w Polsce - raport

Reklama natywna w Polsce - raport

Brief.pl / Wiedza

Międzynarodowa sieć reklamowa Interactions przeprowadziła wśród polskich domów mediowych, wydawców i brokerów badanie dotyczące postrzegania reklamy natywnej. Sieć przygotowała także publikację poświęconą temu formatowi.

-

Sieć Interactions przygotowała raport poświęcony reklamie natywnej. Publikacja zawiera dane liczbowe dotyczące tej formy reklamy, a także definicje, przykłady zastosowań i formatów.

88 proc. marketerów planuje w swoich działaniach aktywne wykorzystanie reklamy natywnej, a 84 proc. z nich zadeklarowało, że udział tego formatu wyniesie do 20 proc. budżetu. 81 proc. przedstawicieli reklamodawców przewiduje, że znaczenie reklamy natywnej znacznie wzrośnie w ciągu najbliższego roku. Z kolei 58 proc. wydawców już ma lub planuje utworzenie stanowisk dedykowanych marketingowi kontekstowemu i komunikacji natywnej.

Według przewidywań amerykańskiej firmy Solve Media, globalnego lidera na rynku formatów przepisaniowych, światowe wydatki na reklamę natywną w roku 2013 wyniosą 3 mld USD i z roku na rok będą coraz wyższe.

- Reklama natywna to temat nowy i świeży, ale zainteresowanie marketerów, wydawców i agencji jest bardzo duże. Szacujemy, że na koniec roku łączna wartość wszystkich form reklamy natywnej w ogólnym koszyku wydatków reklamowych online wyniesie 2.5 proc., czyli około 53 mln złotych. W kolejnych latach ten udział będzie się dynamicznie zwiększał - dodaje Paweł Milcarz, partner zarządzający w sieci Interactions.

W sondażu przeprowadzonym przez Interactions wzięła udział 209 osobowa grupa przedstawicieli polskich marketerów, domów mediowych, wydawców oraz brokerów reklamy online. Badanie miało na celu określenie realnego postrzegania reklamy natywnej przez przedstawicieli branży reklamy online, a przeprowadzone zostało na przełomie lipca i sierpnia 2013 roku.

- Reklama natywna? Spotkałem się z nią w 2008 roku, kiedy zaczynałem pracę w Onet.pl. - mówi Mikołaj Nowak, obecnie Fakty TVN. - W ofercie giganta (największe Biuro Reklamy online) od dawna były możliwości uszycia działań reklamowych bezpośrednio dla Klienta bądź nieinwazyjna forma "artykułu sponsorowanego", każdorazowo konsultowanego z konkretną redakcją. Zatem czy jest to nowość? W porządku, liczby mówią za siebie - "reklama natywna" ma być balsamem dla rozdrażnionego agresywnym displayem Internauty, ale to z pewnością nie nowość. A tak jest promowane. Co do jednego mam zastrzeżenia - czy reklama natywna nie podważa wiarygodności redakcji? Tu mam ambiwalentne odczucia. Są dziennikarze, którzy nigdy nie zgodzą się na lokowanie produktu bezpośrednio w ich materiałach. I chwała im za to, bo z poziomu konsumenta atakowanego outdoorem (Real), displayem (Virtual) i jeszcze via publikacje - zgłupiałbym. Weźmy taki New York Times, redakcję, która wyparła się reklamy natywnej deklarując, że nigdy nie będą jej oferować. Tak samo, jak w kuchni pewnych smaków nie wypada łączyć; w modzie - pewnych kolorów się nie zestawia; na przyjęciu - pewnych rzeczy nie wypada mówić, tak należy zastanowić się, czy reklama natywna jest dobrą i niezagrażającą formą komunikacji reklamowej z odbiorcą via dziennikarstwo - podsumowuje Mikołaj Nowak.


A co Wy sądzicie o reklamie natywnej? Czy rzeczywiście jest to nowość, czy może odświeżenie formatu, który już jest w internecie od kilku lat?

infografika reklama natywna

Zobacz inne polecane artykuły

Oddaj pracownikom władzę

Magazyn / Inspiracje

Oddaj pracownikom władzę
Oddaj pracownikom władzę

Czy można prowadzić firmę, nie podejmując żadnej decyzji? Czy dobrym pomysłem jest ujawnienie wysokości pensji wszystkich pracowników, a co więcej, danie im możliwości samodzielnego przyznawania sobie wynagrodzenia? Czy firma bez siedziby głównej i biura ma szansę przetrwać na rynku? Chociaż może się wydawać, że każdy prezes na powyższe pytania bez zastanowienia odpowiedziałby przecząco, przykłady takich firm, jak Semco czy Xtech.pl, pokazują, że byłyby to odpowiedzi nieuzasadnione.

Jak używać hashtagów?

Brief.pl / Aktualności

Jak używać hashtagów?
Jak używać hashtagów?

Hashtagi królują zarówno na Instagramie jak i na Twitterze. Niby każdy wie o co z nimi chodzi, ale czy każdy z nas używa ich poprawnie? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak je wykorzystać w swoich działaniach w social media aby zwiększyć zasięg publikowanych treści.

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

Brief.pl / Aktualności

YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube
YouTube Ads Leaderboard 2016 - roczne zestawienie najpopularniejszych reklam na YouTube

YouTube ogłasza listę reklam, które w 2016 r. zdobyły największą popularność wśród użytkowników z Polski, jak i całej Europy. 10 filmów tylko z polskiego zestawienia zanotowało ponad 100 lat łącznego czasu oglądania. Niekwestionowanym zwycięzcą rodzimego rankingu jest Allegro - zajęło wszystkie trzy miejsca na podium z wideo: Czego szukasz w Święta? | English for beginners, które znalazło się również w europejskim podsumowaniu, Legendy Polskie. Film TWARDOWSKY 2.0. Allegro oraz Legendy Polskie. Film Operacja Bazyliszek. Allegro. Na listę trafiła także kolejna część sagi o polskich legendach, czyli Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro, plasując się na piątej pozycji.